Sivut

maanantai 12. elokuuta 2019

Darra

En muista oonko koskaan ikinä videoilla tai millään puhunu siitä kuinka helposti mun kroppa ja pää menee sekasin esimerkiks alkoholista. Samoin myös unettomuudesta tai syömättömyydestä, toisinaa riittä se et nukun väärään aikaan tai syön vääränlaista ruokaa. Palautuminen "normaali tilaan" vie vähintään vuorokauden. Oon muutenki kelaillu et mikä on ihmisille se "normaali" tila, kuinka paljon pitää sattua tai olla oireita että niihin pitäis puuttua? Normaali olotila on kuitenkin niin subjektiivinen käsite ettei kai sitä voi pahemmin vertailla tai mitata. 

Oon kelaillu onks kellään muulla tämmösiä ongelmia mut mä epäilen että valtaosalla ei koska päihteet, sokeri, suola, kofeiini ja rasvainen ruoka ois kiellettyjen listalla.

Mut Alkoholi. Ehkä se kettumaisin. Vaikkei muuten darra iskiskä muutamasta lasista kaljaa tai viiniä ni mä saan migreenin. Ja siis migreeniin ei auta normaalit särkylääkkeet ja välillä jomotus on sellasta ettei siltä saa kiinni ees omista ajatuksista, on aurallista migreeniä ja näköharhoja, puhe takeltelee ja toiselta puolelta kasvoista häviää tuntoaisti. Tai sitten vaan jomottaa  silmän taakse monta päivää putkeen. Vesi valuu silmästä ja tuntuu et joku kaivautuu kohta puukolla mun pään sisältä. 

Ja never forget Juhannus 2016. Mun elämäni huonoin juhannus ever. ( lukuunottamatta sitä kun olin ehkä 11-vuotias, oli helle ja mä olin kuumeessa. Oltiin Saimaalla saaressa ja mä vaan itkin. Ruokakin maistu ihan paskalle. ) 21.v Ensimmäinen migreeni sitte teini-iän. Oli pyhät, eikä mulla ollu mitään täsmälääkitystä. Vetelin eri nappeja naamaan, perus särkylääkkeitä, ei mitään vaikutusta. kokeiltii tonnista ja seuraavaks panacodia, hauska lääke, rento olo mut päätä kivistää edelleen. Oisin kai kiukkusena migeenistä vetässy vaikka alkoholilla pään täytee et kärsitään nyt sit kunnolla, mut mul oli antibioottikuuri. Sinnikkäänä ihmisten ilmoille ja  ajattelin pitää itteni kiireisenä ja ajella moottoripyörällä ympäriisä, Ei muuta ku tankkaamaan. Huoltsikan mittareilla vastasin puhelimeen just ennen ku aloin tankkaamaan. Höpöttelin iskälle juhannussuuunnitelmia, tottumuksesta nostin sen mustan pistoolin ja nii... Laskin tankkii dieseliä vaikka ysikasiahan mä suunnittelin. Se siitä sitte. Onneks ei menny paljon. Otti päähän. Aika helvetisti. Ja vielä ihan kirjaimellisesti. 

 Aina ei tarvi ees olla hirveessä humalassa, niin mä oksennan vatsahappoja seuraavan päivänä, eikä ees vesi kestä sisällä. Oon useemman kerran maanu sängyssä ja oksentanu suoraan lattialle kun ei vaan ehi vessaan tai oon niin huonovointine ettei vaan yksinkertaisesti kykene. Toisaalta toi oksentelu voi olla osa migreenin oireita tai sitten oon juonu jotai väärää. Oon koittanu tehä selvityksyä (tai oikeestaa itteni humallutuksia) mikä aiheuttaa pahimman darran. Ja myönnettävä et tutkimukset ei oo tuottanu tulosta. Hauskoja iltoja mut ihan karseita aamuja. Alkoholin määrästä tai laadusta riippumatta. Alkoholi pilaa mun unen laadun ja mua masentaa seuraava päivä. Kaikkee tähän riittää yks juoma kun en enää saa unta ja asiat pyörii päässä. on levoton olo ja tekis mieli liikkua tai tehdä oikeestaan ihan mitä vaan ettei päässä liikkus mitään.
Ruoka ei maistu. Ykski pien kalja ni mä en saa enää ruokaa alas, enkä voi käsittää baarin jälkee grillille menoa koska ei ole nälkä ja kaikki mitä saa survottua alas, tulee puolet nopeemmin ylös.

Juhlat ahdistaa. Ja siitä puheenollen mulla ois kivat bileet tiedossa ens viikonloppuna. Juhlien tarkotus on kai pitää hauskaa ja viettää aika, mut mua ahdistaa. Mut mitä jos mulle jää käteen vaan morkkis ja hirvee darra. Fyysisen pahan olon lisäks kärsin morkkiksesta. En oo mikään mega nolo, mun pahimmat julkkiset sekoilut on onneks jääny sinne täysi-ikäisyyden kynnykselle. nykyään päässä pyörii kelat siitä mitä sanoin, miten sanoin, mitähän ne nyt taas ajatteli, oonko jotenkin tehny itestäni naurettavan. Vastaan nyt itselleni ja kaikille muille samojen kelojen kanssa sängyssä pyöriville.

Et oo tehny itsestäsi naurettavaa, jos oot, kaikki mokailee eikä tilannetaju oo aina kohdillaan selvinpäinkäää. Mikäli oot ollu viettämässä aikaa sun kavereiden kanssa, Ne tuntee ja tietää sut, ne ei muuta omaa mielipidettään yhden hölmön kommentin takia. Toisekseen, tuskin kukaan muu kuin sinä itse, kiinnitit tilanteeseen mitään huomiota. Ei kukaan muista muiden sanomisia enää edes viikon päästä kun kaikilla muillakin pyörii ne omat asiat mielessä. Mikäli joukossa on ollu tuntemattomia, ihmiset hyväksyy yleensä toiset ihmiset aika helposti, eikä yksittäisillä sanomisilla useinkaan oo painoarvoa jos kokonaisuus ulosannista on muuten  ihan fine.

Kyllä se alkoholi vaan on hauska asia. No ei ole. Minkä helvetin takia edes juon? No en tiedä. Joutas kieltää koko litku. Mut kai mä vaan tarvin vertailukohteita siihe, kuinka mukavaa se elämä onkaan selvinpäin. Ilman mitään päihteitä on aina paras olla. Tällä hetkellä tuntuu ihan hyvälle. :)

Pahimmat darratarinat ja kännisekoilut jääköön viel toistaseks pimentoon. Ehkä joskus vertaistuen varjolla voin kertoa kuinka nolo oikeesti olenkaan ollut.


Teen kuvassa henkistä ja fyysistä kuolemaa.  Harmi etten ikinä muista ottaa kuvia mistään. Tai en tiiä onks se mikään harmi, parempi ettei vahingossakaan kaikki pääse julkiseks. :D

Edit: Ja miksi juon? Koska se on joskus ihan hauskaa ja toisaalta oon valmis maksamaan sen minkä joudun. En juo kauheen usein koska en oo kai ikinä vapaalla. Olisin kai alkoholisti jos en sais niin pahoja oireita ja tuntis sitä perhanan laskuhumalaa puolen tunnin päästä ekasta juomasta, ellen ota toista ja jatka nousukiitoa siihe saakka ku ei oo enää mitään tolkkua. Lol

Tahtoisin myös tietää miltä muiden darrat tuntuu. yhtä kamalalta ku mun?

4 kommenttia:

  1. Ylilaudalla olet ainakin maininnut, muttet näin laajalti kuin tässä postauksessa.

    Niin, se on varmaan "massapaine" (=yhteenkuuluvuuden tunne) tuossa iässä vielä se syy, miksi alkoholia 'pitää' vaan käyttää, kun 'kaikki muutkin' käyttää? Mihinkään juhliin (kuten tuohon ensi vkl olevaan), ei voi vaan mennä ilman, että siellä alkoholiin koskee?

    Kummanlista, ettet ole käyttöä vielä kuitenkaan lopettanut, vaikka nämä samat siihen liittyvät ongelmat ovat olleet olemassa jo sieltä 'täysi-ikäisyyden kynnykseltä' saakka? Siitä päätellen ne olisivat kuitenkin kokonaisuudessa pienempi haitta kuin se, että menisi bileisiin paikanpäälle koskematta alkoholiin tai jättäisi kokonaan väliin, joka aikaa myöten taas johtaisi siihen, ettei enää mihinkään kutsuttaisikaan ja/tai kavereita olisi muuten vähemmän?

    Miten kahvin juominen tai juomattomuus vaikuttaa?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En voi mennä, enkä toisaalta haluakkaan koska onhan se nyt kivaa. Ja toisaalta tiedän minkä hinnan maksan siitä. Musta on vaan epäreilua että mä kärsin noin ku muut bilettää paljon huolettomammin ku mä. Kavereita tuskin ois vähemmän. En mä ihan joka viikoloppu eses juokkaan. Aika harvoin nykyään. 😄 Kokonaan en tosiaan oo lopettanu, mut sellaset yksittäiset turhat ruuan kanssa on jääny pois. Tähän pitää kai tehä vähä edittiä vielä että en mä nyt aina juo jne. Ja siis nuorempana ei ollu mitää. Pystyin juomaa nii että muisti meni ja oksentelin ptkin yötä. Ei mtään oloja. Sit alko taas migreenit useammin ja hirveet darrat. Mistä lie. Aivoissa kai jotain häikkää.

      Poista
  2. Tuohon kohtaan vielä, jossa mainitset migreenin alkaneen 2016 sitten teini-iän, niin eikö tätä ennen siis alkoholi aiheuttanut samanlaisia ongelmia kuin nykyään?

    VastaaPoista
  3. Itsekään en enää juo alkoholia useasti. Unenlaatu kärsii ja seuraavana päivänä ei ole hyvä olo, vaikka olisikin juonut vain kaksi lasillista viiniä. Migreeni on kyllä paha, siskollani on myös migreeni. https://www.suvera.fi/helsinki

    VastaaPoista